Har du set dit barn i munden i dag?

”Har du set dit barn i munden i dag?”. Det er navnet på en ny kampagne, Tandplejen i Hørsholm Kommune lancerer i november for at styrke børnenes tandsundhed. Navnet refererer til den gamle kampagne med mottoet ’Har du talt med dit barn i dag? ’ og handler om, hvad forældre selv kan gøre for at hjælpe deres børns tænder til en god og skinnende fremtid.

”Bortset fra tandbørstningen opfatter mange forældre det som tandlægens ansvar alene at sikre, at deres børn tænder holdes sunde”, fortæller overtandlæge og leder af Hørsholm Kommunes tandpleje Tove Rokkedal Andersen. Men der er faktisk rigtig meget, man selv kan gøre som forældre for at holde Karius og Baktus på behørig afstand. Bare man ved hvordan, fortæller hun.   

Forældrenes rolle er ikke blevet mindre aktuelt i takt med, at Tandplejen møder børnene senere første gang, og at der går længere tid mellem børnene bliver indkaldt til tandlægetjek end i gamle dage.

Derfor skal forældrene lære selv at kende forskel på, hvad der ser ’rigtigt’ og ’forkert’ ud i munden. Hvilke tænder bryder frem hvor og hvornår? Hvornår kan ens barn selv børste tænder? Og hvad gør man, hvis tandkødet bløder?

Det er nogle af de spørgsmål, Tandplejens ny kampagne kan give forældrene svar på.

Frem med lommelygten Mor og far

At have viden som forælder er én ting – en anden er at bruge den. Derfor vil Tandplejens nye kampagne også opfordre forældrene til at kigge regelmæssigt i deres børns mund med en lommelygte, så de kan søge hjælp i Tandplejen, hvis noget ser ”unormalt” ud.

”Alle forældre ønsker at gøre det bedst muligt for deres børn. Men de har travlt i hverdagen, og herudover har mange forældre faktisk ikke for vane jævnligt at kigge deres børn i munden. Derfor oplever vi også forældre, der slet ikke opdager, at der vokser en mærkelig og krøllet, brun tand frem hos børnene. Og de kommer først til os, når børnene får tandpine. Derfor handler vores kampagne også om at skabe en ny kultur, hvor tænder er noget, man ser på i dagligdagen ligesom alt andet på kroppen”, fortæller Tove Rokkedal Andersen. 

Det er svært og kræver en god teknik at få se ordentlig ind i barnets mund, fortæller hun. Men alt det kan man læse mere om her på Tandplejens hjemmeside.
 

Om kampagnen:
Kampagnen kører over et par måneder og blev skudt i gang den 7. november på Tandplejens 60-års fødselsdag. Den henvender sig i første omgang til familier med børn i 4.-7. klasse. En gruppe af børn, der skifter tænder, begynder at børste tænder selv og måske ændrer kostvaner til lidt for meget sodavand og slik?
Med kampagnen ser Tandplejen frem til at få en god dialog og et godt samarbejde med forældrene til alle børn og unge, der går i Tandplejen.